Ergernis over de erfenis

Geplaatst op: 24-12-2015, 09:47:46

Je familie kies je niet uit. Geld en erfenissen zijn steeds vaker aanleiding voor familieruzies. Gelukkig is veel leed te voorkomen.

Kerst zonder familie
Bijna een kwart (21 procent) van de Nederlanders viert dit jaar geen kerst met familie. Vaak komt dit door ruzie tussen familieleden. Geld en erfenissen zijn veelgenoemde redenen, blijkt uit de familiemonitor van Netwerk Notarissen.

Keukentafel
Familieleden lenen elkaar ook vaak geld. Volgens de familiemonitor gebeurt dat in 25 procent van de gevallen. De lening is vooral bestemd voor de eigen woning: om een huis te kopen of om het huis te verbouwen. “Het gaat om zakelijke handelingen, maar in de familiesfeer worden die vaak minder zakelijk uitgevoerd”, zegt Rob van den Eijnden van ENL Notarissen. “Mensen bespreken het aan de keukentafel en leggen vaak niets vast op papier. Dan is het ook lastiger om de ander erop aan te spreken als die de afspraken niet nakomt.” Ook bij de verdeling van de erfenis kan dit voor onenigheid zorgen als niet duidelijk is hoeveel er geleend is.

Nieuw gezin
Er ontstaan ook steeds meer samengestelde gezinnen, stelt Van den Eijnden. “Relaties duren niet meer zo lang als vroeger. Mensen stichten een nieuw gezin en daar komen kinderen bij uit eerdere relaties. Dat maakt het complexer ten opzichte van het traditionele gezin. Dan moet je alle zeilen bijzetten om iedereen in de boot te houden.”

Spanningen
Van den Eijnden vertelt over een man die voor de vierde keer trouwde. Zijn nieuwe echtgenote was even oud als zijn oudste zoon. “Volgens de wet gaat bij overlijden het geld naar de langstlevende partner. Als de vader in dit geval niets zou regelen, zou de kans groot zijn dat zijn oudste kind niets zou krijgen. Misschien dat de zoon daar helemaal geen moeite mee heeft, maar het kan ook zorgen voor spanningen in de familie.”

Levenstestament
Het testament regelt wat er met iemands bezittingen moet gebeuren als hij of zij is overleden. Daarnaast is er ook een levenstestament. Hierin kunnen mensen vastleggen wie hun belangen behartigt als ze daar zelf niet meer toe in staat zijn, door ziekte of een ongeval. In het levenstestament staat bijvoorbeeld wie de bankzaken mag regelen, of de belastingaangifte. Of hoe de zorg voor de huisdieren is geregeld. “Het is goed om na te denken of je alle kinderen machtigt, of een van de kinderen. Bespreek dit ook met elkaar. Als je de kinderen er niet bij betrekt, kan dat later spanningen geven.”

Tips
Bespreek beslissingen over bijvoorbeeld uw nalatenschap tijdig met de familie. Dat kan spanningen voorkomen;
Leningen in de familie. Wel zo vertrouwd. Toch is het goed om afspraken vast te leggen. Dan kan er later geen onduidelijkheid ontstaan;
Bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap kunnen kinderen volgens de wet hun erfdeel pas opeisen als de langstlevende partner is overleden. Wie de wettelijke verdeling wil aanpassen aan de persoonlijke situatie kan overwegen om een testament te maken;
Veranderingen in regels, maar ook in uw persoonlijke situatie, kunnen gevolgen hebben voor een bestaand testament. Het kan daarom goed zijn om het testament na verloop van tijd nog eens aan de notaris voor te leggen. Zo’n check is bij sommige notarissen een gratis service;
In een levenstestament kunt u vastleggen wie namens u financiële handelingen mag verrichten als u dat zelf niet meer kunt doen, door ziekte of een ongeval.

Bron: www.eufin.nl van 24 december 2015